על חיידקים עמידים וצמחי מרפא – סיפור מקרה מהקליניקה

נדמה כי עד לא מזמן (ובמקומות מסוימים זה נמשך עד היום), אנטיביוטיקה ניתנה ללא מחשבה על ההשלכות לעתיד. כילדה, קיבלתי אנטיביוטיקה פעמיים-שלוש בשנה.
במהלך השנים, אולי גם בהשפעת התדירות והקלות שבה ניתנה אנטיביוטיקה, התפתחו החיידקים ונוצרו זנים של חיידקים אשר עמידים לטיפול האנטיביוטי. היום, כאמא לילדות, אני שמחה לראות שגישת הרופאים משתנה וחלקם כבר לא ממהרים לתת אנטיביוטיקה לפני שבודקים אם יש צורך ממשי.
בקליניקה שלי אני נתקלת לא מעט במבוגרים, בילדים ובמתבגרים אשר עברו סבבים רבים של אנטיביוטיקה, לפעמים בתוך תקופה קצרה של שנה ולפעמים לאורך שנים. גופם כבר איבד מהיכולת או "שכח" איך להתמודד בעצמו, הוא תשוש מה"מלחמות" ולפעמים אפילו הופך להיות "בית חם" לחיידקים עמידים.

מהם חיידקים עמידים? יותר ויותר נשמעים קולות שמספרים לנו על חיידקים שעמידים בפני טיפולים אנטיביוטיים.
חיידקים עמידים אלו מכונים ביופילם. בגופנו, הם עלולים להתבסס במשטחים המצויים בסביבה המכילה נוזל, כגון פצעים שלא נרפאים, בדרכי הנשימה ועל הקרומים הריריים של הסינוסים, על השיניים, ריריות מערכת העיכול ודרכי השתן, שתלים רפואיים ועוד.
הם נצמדים למשטחים אלו ומייצרים קרום אשר מגן עליהם מפני המערכת החיסונית וכך יכולים לגדל בנחת את דור ההמשך שלהם ולהגביר את עמידותם. חיידקי הביופילם נמצאו גם כבעלי עמידות לטיפולים אנטיביוטיים, בשל העובדה שחלקם מצויים במצב רדום ("חיידקי מילואים" – מגיעים לאחר שהחזית נפגעה).
אם לא די בכך, הם מהווים מצע טוב להתיישבות חיידקים אחרים ולהתפתחות זיהומים חוזרים ונשנים.

בשלהי קיץ 2016, התיישבה מולי בקליניקה בחורה דתייה צעירה, אשר הגיעה לטיפול בסינוסיטיס כרוני ממנו סובלת שנים. היא סיפרה שהיא מקבלת סבבי אנטיביוטיקה ממושכים במטרה למנוע החמרה. הבחורה עברה שני ניתוחי FESS (ניתוחים להסרת רקמה פגועה בסינוסים) ועמדה בפני ניתוח שלישי, גדול יותר, שמטרתו היתה לייצר חלל אחד מכל חללי הסינוסים וחשוב מכך, היא עמדה להתחתן חמישה חודשים מאוחר יותר. המטופלת סבלה מכאבי ראש חזקים ויומיומיים באזור הסינוסים, ליחה מרובה, אף סתום, חוסר חוש ריח וכן מתופעות לוואי של הטיפול האנטיביוטי שכללו בין השאר הפרעות במערכת העיכול וחולשה.
ראשית, היה צורך בהחלפת מזונות מחמירים במזונות תומכי ריפוי.
המטופלת שינתה את התזונה שלה לחלוטין – היא עברה מתזונה רווית פחמימות ריקות, משקאות מתוקים, מוצרי חלב ומעט ירקות לתזונה נטולת מוצרי חלב, נטולת מאפים ושאר סוכרים, עם מגוון ירקות, קטניות, דגים, הקפדה על שתיית מים וכד'.
היא קיבלה פרוביוטיקה (חיידקים ידידותיים) ופורמולת צמחים נוגדת זיהום חזקה, משקמת רקמות, מייבשת ליחה ומשככת כאבים. במקביל נעשתה עבודה רגשית בניסיון להבין את השיעור שמסתתר לו בסינוסים – את הסיבה לעיקשות הסינוסיטיס החריף וכן מה היא יכולה ללמוד על עצמה מכל סיטואצית הסבל הממושכת בה נמצאת.

למרות הנחישות וההתמדה בטיפול, כל זה לא הועיל מספיק והמצב סירב להשתנות.
כדי לבדוק אם אני מפספסת משהו, שוחחתי עם הרופא המטפל, שהיה מקסים ושיתף אותי כי ברירית הסינוסים קיימת אותה שכבת ביופילם חזקה, אשר ייתכן שכבר חדרה את הרירית והשתרשה בעצם(!). סיכמנו כי אין דרך להימנע מניתוח שלישי וכי עד למועד הניתוח נשלב אנטיביוטיקה עם צמחי מרפא כדי להפחית את הדלקת ככל הניתן ולאחריו אמשיך לחזק את המטופלת עם צמחים.
לאחר הערכת המצב המחודשת, חיפשתי ומצאתי מחקרי מעבדה ראשוניים אודות מספר צמחים וחומרים פעילים אשר עשויים להיות יעילים כנגד הביופילם, ביניהם לבונה (.Boswellia spp), אנדרוגרפיס (Andrographis paniculata), החומר הפעיל Berberine (מצוי בצמחים כמו Coptis chinensis, Hydrastis canadensis, Berberis vulgaris ונוספים), שמן אורגנו וכורכום (Curcuma longa).

החלטנו שבמצב הנוכחי, אין מה להפסיד ויוצאים למלחמה בחיידקים עד למועד הניתוח ואף לקחנו בחשבון שתיתכן החמרה במצב.
אם ננסה לתאר את השפעת הצמחים באופן ציורי – הרציונל הוא שהצמחים "ייבקעו" את קרומי הביופילם, חיידקי המילואים יוכלו "להשתחרר החוצה" ואז למעשה האנטיביוטיקה והצמחים נוגדי הזיהום יוכלו לפעול כנגדם – מדובר בירידה לצורך עלייה.
הפעם קיבלה המטופלת שתי פורמולות חדשות – פורמולה אחת לחיזוק הגוף ולפינוי (Xantium spp., Iris versicolor, Withania somnifera, Codonopsis pilosula, Cordyceps sinensis) ופורמולה שנייה שכללה צמחים שהדגימו במחקרים יעילות כנגד הביופילם (Boswellia spp., Andrographis paniculata, Coptis chinensis, Glycyrrhiza Glabra).

במקביל ביצענו תרגילי דמיון מודרך, בהם התרחשה מלחמה של ממש בחיידקים. המטופלת, שעמדה להתחתן חודשיים מאוחר יותר, הפגינה תעצומות נפש בלתי רגילות ורצון עז לצאת מהמצב ובכל התרגילים ראתה את עצמה בריאה לגמרי ביום חתונתה.
ההחמרה שצפינו הגיעה. שבוע לפני חתונתה היא קיבלה אנטיביוטיקה לוריד והניתוח נקבע לחודש מאוחר יותר.

שבועיים לפני הניתוח, שבוע לאחר החתונה וחמישה חודשים לאחר שנפגשנו לראשונה, חל שיפור מהותי במצבה, נעלמו הכאבים והליחה והאף הסתום נפתח. ולאחר בדיקה וצילום CT, הרופא החליט לבטל את הניתוח.

חצי שנה לאחר סיום הטיפול, לא נותר זכר לסינוסיטיס והמטופלת המאושרת והמחוזקת מצפה לילד בכור.
היא מייחסת את זה לכוח עליון ואני מייחסת את זה לכוחה שלה ולדרך שעשתה.

מכל מטופלת אני "מאמצת" משהו. ממנה אימצתי עוצמות של אמונה, אופטימיות ותקווה.
כל תהליך טיפולי מציב אתגרים חדשים, בפני המטופלת וגם בפניי.
ליווי אנשים בזמנים מאתגרים וקשים, לא תמיד מניב סוף טוב ומפעים שכזה, אך תמיד ישנם הישגים, או אפילו זרעים שיצמחו בעתיד להישגים.
אין דרך טובה מספיק לתאר את תחושת הסיפוק העצומה שהליווי הזה נותן לי ואני תמיד מודה למטופלות שלי על שנתנו לי לקחת חלק בדרך האישית שלהן.

אשמח לענות על כל שאלה

מאמרים נוספים