תמיכה טבעית במחלות חורף

האם יש דרך טבעית לחזק את מערכת החיסון שלי ושל משפחתי לקראת החורף הקרוב?
האם יש טיפול חלופי לאנטיביוטיקה? הרופא.ה אמר.ה שזה ויראלי ושאין הרבה מה לעשות, יש לך משהו להציע?
ואיך טיפול בהתמודדויות הרפואיות והרגשיות הקיימות שלי יכול לעזור לי להתמודד עם מחלות חורף שכיחות?
החורף כאן במלוא עוצמתו ומחלות החורף מרימות את ראשן.
וירוס האינפלואנזה (שפעת), וירוס קורונה, חיידקי סטרפטוקוק למיניהם ושאר וירוסים וחיידקים מוכרים יותר או פחות מכתרים אותנו, מגיעים לפתח ביתנו וגורמים למחלות חום, דלקות גרון, ריאות או אוזניים, אפים סתומים ודולפים, שיעול וכו'.
לפעמים הם חולפים במהירות ולפעמים הם עיקשים ומתארחים לזמן רב מידי שמתיש את כל המערכות.
יש הרבה מאוד פתרונות טבעיים להתמודדות עם מחלות החורף. במאמר הזה תמצאו מידע על דברים שזמינים כמעט לכולנו בבית או בסופר הקרוב ועוד כמה המלצות ומחשבות שאולי תוכלו לאמץ לביתכם.
5 מזונות/צמחי מרפא נפוצים במטבח ויעילים בטיפול במחלות חורף:
  1. ג'ינג'ר – קנה שורש ארומתי וחריף, אשר מחמם ואף מייזע.
    הוא נוגד דלקת וגם נוגד כאב ועווית (מכירות את ההתכווצויות בבטן ואת הכאבים במפרקים שיש בזמן מחלת חום?). הוא נוגד חיידקים ווירוסים וגם מסייע בהפחתת הליחה.
    קל להשיג אותו בצורתו הטריה, לגרד על פומפיה ולהכין ממנו חליטה מחממת במצבי שפעת, צינון, שיעול, דלקות גרון. אם תשתמשו בשורש היבש, תצטרכו להרתיח אותו כ-10-15 דקות במים על הכיריים כדי למצות את החומרים הפעילים כיאות. את החליטה/מרתח יש לשתות 3 פעמים ביום.
  2. תימין – העלים הקטנים והארומתיים שבדרך כלל משמשים אותנו לתיבול המזון, משמשים ברפואת הצמחים לטיפול בשיעול, מהיותם מכייחים, מייבשי ליחה, נוגדי חיידקים ומרחיבי סימפונות. חליטה מהעלים הטריים או המיובשים תוכל לתמוך במחלות נשימתיות שמתרכזות באזור הריאות, כגון ברונכיטיס ודלקת ריאות. גם כאן מומלץ לשתות את החליטה 3 פעמים ביום לצורך השפעה רפואית.
  3. שום – שיני השום הטריות מכילות תרכובות גופריתיות (ביניהן אליצין) אשר מוכרות כנוגדות חיידקים ונוגדות דלקת. התרכובות הללו נהרסות בחום ולכן יש לצרוך אותו בצורתו הטרייה להשגת השפעה רפואית. כמו כן, כדי לשפעל את הפעילות של התרכובות הללו, יש לקצוץ או לכתוש את שיני השום. אם כך, אתן מבינות, אין אפשרות להימנע לטעמו (הנפלא) של השום. אפשר לשלב אותו בסלט, ברטבים טריים כמו פסטו או על מזון בזמן ההגשה.
    שימוש עממי מוכר בשום, הינו כטיפול חיצוני לדלקות אוזניים, מושרה בשמן זית. אנא, אל תטפטפו שמן באשר הוא באופן ישיר לתוך האוזן. שימו אותו על צמר גפן אותו ניתן לשים בתוך האוזן או מירחו מחוץ לאוזן בחלקה האחורי.
  4. מי אגסים – עשירים בפלבנואידים ובחומצה כלורוגנית, נוגדי דלקת ומסייעים בהקלה על שיעול ובייבוש ליחה ונזלת צמיגיות. חותכים אגסים על קליפתם לרבעים ומבשלים במים כחצי שעה. מסננים את הנוזל, אותו ניתן לשתות כמשקה או לחילופין מחזירים אל הכיריים ומצמצמים את הנוזל לכדי סירופ סמיך, ממנו ניתן לצרוך 1-2 כפיות או כפות (ילד או מבוגר), 3-4 פעמים ביום.
  5. מי מלח – יכולת המלח לספוח מאפשרת לו מצד אחד להפחית ולייבש ליחה ונזלת ומצד שני לכוון כלי דם ובלוטות לימפה אשר גורמות לגודש ולהיצרויות דרכי הנשימה. בנוסף, הוא מחטא ולא מאפשר לפתוגנים להמשיך להתפתח.
    השימוש במי מלח קל ופשוט באופנים שונים ולהקלה על מגוון תסמיני מחלות חורף: שטיפות מי מלח להקלה על גודש באף; אינהלציות או מנורות/חדרי מלח להקלה על ליחה וגודש במערכת הנשימה; גרגור מי מלח לטיפול בדלקות וגודש בגרון.
    ככלל, מומלץ לבחור במלח ים אטלנטי או מלח הימלאיה ולהימנע משימוש במלח שולחני המכיל חומרים מונעי התגיישות.ginger lemon

 

ניתן לעשות שימוש בצמחי מרפא ותוספי תזונה לטיפול במחלות חורף.
ברפואת הצמחים, קיימים צמחים, כמו אכיניצאה (Echinaccea spp.), סמבוק שחור (Sambucus nigra), איזטיס (Isatis tinctoria), טוג'ה (Thuja occidentalis) ועוד אשר יודעים להתמודד ולחסל גם חיידקים וגם וירוסים שונים, אשר להם יש פחות מענה ברפואה הקונבנציונלית.
אפשר להשתמש בצמחי מרפא כתחליף טבעי לאנטיביוטיקה, אך במצבים שבהם האנטיביוטיקה קריטית (כמו סטרפטוקוק A שעלול לגרום לנזקים לטווח ארוך) או אם עשיתן שימוש בצמחי מרפא במשך כמה ימים והמחלה סטטית או מחמירה, אל תשחקו בעצמכן וקבלו את הטיפול הרפואי באהבה ובחמלה. זכרו שאנטיביוטיקה טובה לטיפול בחיידקים בלבד ולכן אין מה לדרוש אותה לטיפול בשפעת למשל.
תוכלו לחזק את עצמכן וליטול במקביל פרוביוטיקה (או לאכול מזונות מותססים) אשר עשויה למנוע תופעות לוואי במערכת העיכול (שעתיים אחרי כל נטילת אנטיביוטיקה), ו/או צמחי מרפא ותוספי תזונה אשר ניתן ליטול במקביל לטיפול הרפואי כדי לייעל את השפעתו. הקפידו להתייעץ על כך עם א.נשי מקצוע כדי למנוע נזק.
וטיפ אחרון בנושא זה – על המדף קיימים תוספי תזונה ופורמולות צמחי מרפא מגוונים ורבים. חלקם מצוינים וחלקם פחות. בידקו את מרכיבי התרכובת ובעיקר וודאו שהמרכיב העיקרי והראשון שבהם אינו סוכר, בפרט במיני סירופים וסוכריות.

 

ממה מומלץ להימנע בזמן מחלה אקוטית?
  1. מזונות קשים לעיכול (כל אחת יודעת מה נחשב קשה עבורה), אשר גוזלים את משאב האנרגיה של הגוף ודורשים התמודדות בחזית מערכת העיכול. אם אין מניעה בריאותית (כמו סוכרת למשל) ואם אין רעב ממשי, אין חובה לאכול בזמן מחלה. שכחו מהאמונה שהיתה נפוצה כשהייתן ילדות שכדי להתגבר על מחלה ולהתחזק, חשוב לאכול. לא מאמינות לי? גם בעלי החיים בטבע, ואפילו אם תסתכלו על חיות המחמד הביתיות שלכם, בעת מחלה אקוטית הגוף לא מחפשות מזון.
  2. סוכרים ודברי מתיקה אשר מזינים היטב את הפתוגנים שאנחנו כל כך רוצים להיפטר מהם וכן מחלישים את תפקוד מערכת החיסון.
  3. מזונות שמעודדים ייצור ליחה במידת הצורך: חלב ומוצריו, פירות הדר (פרט ללימון ופומלה), בננות, מלונים, בוטנים וסוכרים פשוטים (מזונות מנחמים, משקאות מתוקים, מאפים מבוססי קמח לבן).
  4. הורדת חום – העלאת חום הינה אחת מדרכי הגוף הטבעיות להילחם בפתוגנים. היו קשובות לגופכן ולגוף הילדות.ים. אם החום אינו גבוה באופן חריג ולאורך זמן ממושך ואם הילד.ה אינם הופכים אפתיים וסמרטוטיים יתר על המידה, החום משרת את מערכת החיסון.

 

האם יש דרכים לחזק את מערכת החיסון ולמנוע תחלואת חורף?

התשובה היא כן.
לפני שאפרט את הדרכים הללו, חשוב לציין שלמחלות יש גם חשיבות בהתפתחות מערכת החיסון שלנו. בעיני, שתי המטרות העיקריות במניעת תחלואת חורף הן, האחת לשפר את ההתמודדות של הגוף עם מחלות כשמופיעות כדי למנוע מחלות קשות וממושכת; והשניה לצמצם את התחלואה החוזרת ונשנית במהלך החורף.

טיפול מונע הוא למעשה טיפול תחזוקתי שיכול להתחיל רגע לפני החורף ולהימשך לכל אורכו.
השאיפה הראשונית תהיה לשמור על חום הגוף כשהטמפרטורה בחוץ יורדת ולכן נעדיף מזונות חמים לפחות פעם ביום על פני מזונות קרירים. מרקים, תבשילי קדירה, דייסות, שימוש בתבלינים מחממים גם עוזרים לנו לשמור על חום פנימי וגם מזינים אותנו בחומרי גלם שכבר עברו פירוק מכני ולכן קלים יותר לעיכול ודורשים על פי רוב, השקעת אנרגיה פחותה של מערכת העיכול.
נעדיף גם משקאות חמימים-חמים ומים בטמפרטורת החדר. כאשר אנו מקררים את הגוף בימות החורף הקרים עם שתיה או מזון קרים, הגוף משקיע אנרגיה באיזון הטמפרטורה
עוד חשוב להקפיד על שינה איכותית ונאותה, שכן גוף עייף ותשוש מתקשה להתגבר על מחלות באשר הן.
עם כל הרצון להכנס מתחת לפוך החם או להתכרבל מול התנור, מומלץ להקפיד על פעילות גופנית סדירה. בישראל אין ימים גשומים רבים שלא מאפשרים לנו לצאת החוצה, ואפשר לצאת להליכות/ריצות גם במהלך החורף, להתאמן בחדרי כושר/סטודיו ואפילו בבית מול YouTube קל בימינו לשמור על גוף פעיל.

טיפ חשוב לחיזוק חיסוני עקיף – טיפול בבעיות בריאותיות קיימות
צעירים ומבוגרים בריאים מתמודדים באופן כללי טוב יותר עם מחלות ויראליות וחיידקיות ככלל. בסך הכל זה הגיוני, על פי חוקי הטבע – החזק שורד.
לכן, אך טבעי שנשאף להגיע לבריאות מיטבית ונטפל במחלות או בתסמינים בריאותיים שמלווים אותנו בנקודת הזמן הנוכחית, או לאורך תקופה ממושכת.
בראש ובראשונה חשוב לשמור על מחלות כרוניות, אוטואימוניות ומטבוליות מאוזנות ולא להזניח את הטיפול בהן. מחלות אלו, כמו סוכרת, ומחלות לב וכלי דם, כאשר אינן מאוזנות ומטופלות, מגבירות סיכון לתחלואה קשה, ממושכת ולסיבוכים.
הקפדה על תזונה בריאה ונכונה באופן פרטני, פעילות גופנית, נטילת תרופות, תוספי תזונה וצמחי מרפא על פי צורך ותמיכה נוספת על פי רצון והעדפה יסייעו לשמור על גופכן בבריאות המיטבית.

טיפ חשוב לחיזוק עקיף 2 – התמודדות עם סטרס, דכאון, חרדה ושאר מצבי רוח לא מאוזנים.
לחץ נפשי, בפרט מתמשך, מעלה את רמות הורמוני הסטרס בגוף, שבתורם מונעים ייצור של תאי דם לבנים, המהווים חלק נכבד במערכת החיסון שלנו. כלומר, מצבים רגשיים שאינם מאוזנים לאורך זמן עלולים להחליש את תפקוד מערכת החיסון שלנו ואת העמידות שלה כנגד פתוגנים.
הקפידו "לאוורר" רגשות בשיחה עם משפחה, חברים או אנשי מקצוע ואם קיים צורך, הישענו על עזרים חיצוניים, כגון צמחי מרפא ו/או תרופות להתמודדות עם דכאון וחרדה.
הקפידו להישאר בעשייה, גם ברגעים מאתגרים; מצאו סיבות, ולו הקטנות ביותר, לקום בשבילן בשעות קבועות בבוקר; צאו לטבע, שאפו אוויר והתבוננו בשפע החורפי שהוא מציע סביבכם.
איזון הורמוני הסטרס והמתווכים העצביים חיוני וחשוב עד מאוד לבריאותנו הנפשית והפיזית.

 

האם מומלץ לקחת ולתת לילדות.ים תוספים וצמחי מרפא למניעת מחלות חורף?

כאמור למעלה, למחלות יש חשיבות בהתפתחות מערכת החיסון שלנו, בפרט אצל ילדות.ים צעירות.ים שפוגשים את העולם ולומדים להתמודד איתו.
כשיוצאים מנקודת המבט הזו על מחלות, התשובה שלי היא שאין צורך לקחת תוספים וצמחי מרפא בתור רוטינת מניעה.
מתי כן אמליץ על כך? כאשר יש נטייה למחלות חורף חוזרות ונשנות, כאשר המחלות מתארכות ועולות על 5-7 ימים וכאשר אחד או אחת מבני הבית חולים כעת ונרצה להימנע מרצף מחלות משפחתי אינסופי ומתיש.
גם כאן, חשוב לשים לב למיני תוספים וצמחים המגיעים בצורת סירופ סוכרי או סוכריות גומי ולהעדיף כאלו המכילים ויטמינים, מינרלים וצמחי מרפא בריכוזים בעלי השפעה רפואית יעילה.
בין רשימת התוספים והצמחים המוכרים כמחזקי וממריצי מערכת חיסון ניתן למצוא את מינרל האבץ, ויטמין C, שורש אסטרגלוס ופטריות כוח.

 

ולמה לא כתבתי כאן מינונים? בעיקר כי אני לא יודעת מי קורא.ת.
ניסיתי לסקור כאן דברים שרלוונטים כל המשפחה ומתאימים כמעט לכל גיל. אך המינונים משתנים בהתאם לגיל, לצורך הספציפי וגם צריכים להיות מותאמים לעיתים לשילוב עם טיפול תרופתי זה או אחר.
רוצה להתייעץ ולדעת כמה להכין? רוצה שנדאג לחזק גם את יתר בני הבית?
מוזמנת לשיחת ייעוץ ללא התחייבות ובה נראה מה מתאים לך ולמשפחתך.

* במאמר זה התייחסתי להשפעות חיוביות של מזונות וצמחים, אך כל מה שיכול להועיל, עלול גם להזיק. האמור אינו מהווה ייעוץ רפואי ואינו מהווה תחליף להתייעצות עם א.נשי מקצוע.

 

אשמח לענות על כל שאלה

מאמרים נוספים