טיפול טבעי בחרדה: על הפרעת חרדה ודרכים טבעיות להתמודד איתה

על פי ארגון הבריאות העולמי (WHO), 1 מתוך 13 אנשים סובל מהפרעת חרדה. כמחצית מאלו המאובחנים כסובלים מדכאון מאובחנים גם עם הפרעת חרדה ברמות משתנות. נשים סובלות מההפרעה פי 2 מגברים.
הפרעת חרדה מסווגת למספר סוגים כגון: הפרעת חרדה כללית, התקף פאניקה, חרדה חברתית ועוד.

אם חשתן חרדה אי פעם בחיים או שהיא נוכחת בחייכן ברמה תכופה כיום, בוודאי חוויתן חלק מהתסמינים הבאים: דופק מהיר ומורגש, הזעה, תחושת חום, סחרחורת עד עלפון, רעד, בחילה, קושי לנשום / תחושת מחנק ("אין לי אוויר"), קפאון / תחושת שיתוק, כאב ראש, כאב בחזה, פחד שאני משתגע/ת או עומד/ת למות.

מה מעורר תגובה של חרדה? חוויות טראומתיות וטריגרים שמעוררים את הזכרון שלהן, סטרס קיצוני (לפעמים גם חיובי), רגישות יתר של מערכת העצבים; היפוכונדריה (פרשנות מוגזמת של תסמינים גופניים); נטייה תורשתית ו/או חיקוי סביבתי של התנהגויות (לרוב מודל החיקוי הוא ההורים); צריכת סמים ואלכוהול ועוד.

במצבי חרדה שונים שותפים מגוון מתווכים עצביים (נוירוטרנסמיטורים) וחלקם יוצאים מאיזון – רמה גבוהה של גלוטמט, סרוטונין או אצטיל-כולין מקושרת עם חרדה. לעומת זאת, GABA, אדנוזין ומלטונין ברמה גבוהה נחשבים כמפחיתי חרדה.
קנבינואידים (כן כן, יש לנו כאלה בגוף) ו-Substance P הינם בעלי השפעה כפולה ויכולים לעורר חרדה, כמו גם להפחית אותה. החרדה אם כך, היא סיפור מורכב שאפשר להתייחס אליו מזוויות שונות.

הרפואה הקונבנציונלית מציעה טיפול תרופתי לצד טיפול פסיכולוגי וטיפולים תומכים נוספים כגון: ריפוי בעיסוק, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), פסיכותרפיה, ביופידבק, קבוצות תמיכה ועוד.

לצד היעילות שבטיפול התרופתי, מופיעות לעיתים קרובות תופעות לוואי מטרידות כגון: הפרעות עיכול, בחילות, חוסר או עודף תיאבון, הפרעות שינה, כאבי ראש, עלייה במשקל, הפרעות בתפקוד המיני ועוד.
בנוסף, רוב המשתמשים בתרופות השונות צורכים אותן במשך שנים רבות ומתקשים להפסיק. התרופות הופכות למעשה למעין פלסטר להפרעת החרדה במקום לפתרון שורשי.

ומה יש לרפואה הטבעית להציע?

ראשית חשוב להדגיש כי אין באמור שום המלצה להפסקת או להחלפת הטיפול התרופתי. לעיתים, באמצעות טיפול טבעי, ניתן לתמוך את הטיפול התרופתי ולעיתים ניתן באמצעותו לדחות או להימנע מהתחלת טיפול שכזה. כל החלטה רפואית יש לעשות בהתייעצות עם הרופא.ה המטפל.ת בלבד.

5 דברים שאפשר לעשות או לצרוך כדי לתמוך בחרדה:

1. הפחתת צריכת חומרים ממריצים
קפה ושאר משקאות המכילים קפאין כמו תה שחור/ירוק, משקאות אנרגיה, קקאו ושוקולד, צמחי מרפא ממריצים כגון מיני ג'ינסנג וגוארנה, מזונות ומשקאות המכילים סוכר בכמות גבוהה, אלכוהול, סיגריות וסמים.
כל אלו ואחרים ממריצים את מערכת העצבים שלנו, שבזמן חרדה פועלת על טורבו.

2. הוספת שיבולת שועל לתפריט
שיבולת שועל שייכת למשפחת הדגנים ונחשבת למזינה מאוד. היא מכילה סיב מסיס בשם בטא-גלוקן, אשר נחקר כבעל השפעה מפחיתת חרדה וכאבי ראש, מגיעה את מערכת העיכול, תומכת בתשישות ואפילו תומכת ברמות שומנים בדם (לכאורה אין קשר לחרדה, אך פעמים רבות עולות כתוצאה מהטיפול התרופתי או כתוצאה מהזנחה פיזית וקשיי תפקוד). 
שיבולת שועל ניתן לצרוך כדייסה בתוספת פירות, כגרנולה שממש פשוט להכין בבית, וכתוספת למאפים או הסמכת תבשילים/מרקים.
נמנעת מגלוטן? בשיבולת שועל עצמה אין גלוטן וכיום קיימים בשוק מארזי שיבולת שועל שגודלה בתנאים מוקפדים ואינם מכילים גלוטן.

3. הגברת צריכת חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3
מחקרים קליניים מראים כי בקרב אלו הנוטים לדכאון ולחרדה ישנן רמות נמוכות יותר של אומגה 3, שהינה חומצת שומן שהגוף שלנו לא יודע לייצר ויכול לקבל רק מהמזון. אומגה 3 מוכרת כנוגדת דלקת ונוירו-דלקתיות וכמרכיב חשוב במוח. היא גם תומכת בהפרעות קשב וריכוז ונחקרה כיעילה בהפחתת תסמיני דכאון וחרדה.
הספיגה הטובה ביותר היא ממזון מהחי: דגי מים עמוקים כגון סלמון, מקרל, סרדינים ועוד. ניתן לצרוך גם אומגה 3 ממקורות צמחיים כגון זרעי פשתן טחונים, זרעי צ'יה ואגוזי מלך.

4. שתיית חליטות של צמחי מרפא מרגיעים
מליסה, פסיפלורה, ורבנה, טיליה וקמומיל הם רק חלק מהצמחי המרפא הניחנים בתכונות מרגיעות.
לצמחים המרגיעים השונים תכונות נוספות וניתן להתאימם לפי הצרכים הנוספים של כל אדם.
לפסיפלורה למשל השפעה משרת שינה ומפחיתת לחץ דם; מליסה מרוממת את מצב הרוח וגם מעכבת את פעילות בלוטת התריס;
ורבנה מעודדת ייצור חלב אם וגם משלשת עדינה. לקמומיל השפעה מרגיעה על מערכת העיכול ואפילו על כאבי ווסת.
כדי לקבל את ההשפעה הרפואית של הצמחים, יש להתייעץ עם איש/אשת מקצוע לגבי המינון המתאים לך.

5. תרגול נשימות
כשהחרדה עולה ואנחנו מרגישות שאין לנו שליטה, הדבר הפשוט ביותר שנוכל לעשות הוא להתרכז בנשימות שלנו. תחילה נוכל רק לשים לב לאופן שבו אנו נושמות. לאחר מספר נשימות נוכל להתחיל להכתיב את הקצב – שאיפה בספירה עד 4, החזקת נשימה בספירה עד 4, נשיפה בספירה עד 4.
הספירה עוזרת לנו להרגיש מעט יותר בשליטה והמיקוד בה מאפשר לנו להיות נוכחות ברגע הנתון וקצת פחות במחשבות שרצות.

הכתוב אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי / פסיכולוגי / נטורופתי.
מה שיכול להועיל (גם אם טבעי), יכול להזיק! תוספים וצמחי מרפא רבים עלולים ליצור תגובה עם התרופות שהינך נוטל/ת או להחמיר מצבים רפואיים, גם אם נלקחים כשלעצמם. יש להיוועץ עם איש מקצוע לפני נטילת תוספי תזונה ו/או צמחי מרפא.

אשמח לענות על כל שאלה

מאמרים נוספים